למרות שנת השמיטה • "אתרוג ב-250 ש"ח? מותר על פי ההלכה"

    ארי וידר | צילום: אילוסטרציה No Comments on למרות שנת השמיטה • "אתרוג ב-250 ש"ח? מותר על פי ההלכה"
    10:36
    14.05.24
    אתר קול חי No Comments on יום שכולו תורה: הצטרפו לשיעורי ה'בר בי רב'

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    רבבות יהודים פוקדים בימים אלו את דוכני ארבעת המינים ומחפשים להדר ולרכוש ארבעת מינים מהודרים, כשהדגש ניתן על האתרוג.

    אולם רבים שהיו בטוחים שבשל שנת השמיטה הרי שיוכלו לרכוש השנה אתרוג מהודר מאד במחיר מוזל, התאכזבו לגלות כי בדוכנים רבים נמכרים האתרוגים של אוצר בי"ד במחירים מפולפלים יחסית שמגיעים גם לכ-250 ש"ח.

    הרב יצחק מאיר ליברמן מחבר ספר "פרי עץ הדעת" על ארבעת המינים אומר לאתר 'קול חי': "זה דבר שמותר על פי ההלכה".

    הרב ליברמן מסביר איך עובדת שיטת אוצר בי"ד. "בית דין נכנס ולוקח בעלות על השדה. הוא ממנה את העובדים כאשר כל הצוות הוא מטעמו. בי"ד לוקח את הבעלים כמנהל השדה כי הוא מכיר את השדה הכי טוב, והוא מקבל משכורת מטעמם. בסוף מחשבים את כל ההוצאות ומחלקים את הסכום בין כמות האתרוגים שיצאה מהשדה. מאחר שאין דומה אתרוג אחד למשנהו הרי שיכול להיות אתרוג שלא יסכימו לשלם עליו יותר מ-20 שקל לעומת אתרוג שאחר יהיה מוכן לשלם עליו יותר, ולכן נקבעו מחירים קבועים, היינו שיש מדרגת מחירים קבועה מראש בלי שהמוכר יכול לנקוב בסכום לפי האדם שעומד מולו. יש אתרוגים ב-50 שקלים יש ב-150 ויש ב-250 אבל לא יותר מזה, כאשר המוכר מקבל שכר טרחה על כל אתרוג ומחלקים את ההכנסות שתהיה שווה לכמות ההוצאות, ובלי מסחר".

    הרב ליברמן מספר כי השנה הגיעו אליו אנשים עם אתרוגים שבשנה רגילה היו לבטח גובים עליהם מאות שקלים, ואילו הם קנו אותם השנה ב-250 שקל.

    בעקבות שנת השמיטה מבקש הרב ליברמן להדגיש כי יש להקפיד לרכוש גם את הלולבים וההדסים ממקום עם הכשר, על אף שאין להם קדושת שביעית. "ייתכן שעשו במטעים עבודות אסורות ולכן אפילו שעל לולב והדס לא חלה קדושת שביעית צריך להקפיד לקחת ממקום מושגח".



    0 תגובות